Температура повітря. Урок.

Тема
Температура повітря

Практична робота № 8. Спостереження за погодою і опрацювання зібраних матеріалів: складання графіка температур, діаграми хмарності й опадів, рози вітрів, опис погоди (протягом вивчення теми).

Мета: з’ясувати, як змінюється температура повітря з висотою та в залежності від широти місцевості; вияснити, як змінюється температура повітря протягом доби, року; закріпити вміння учнів визначати середнє арифметичне, максимальне і мінімальне значення; вчити працювати з кліматичними картами; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, загальнолюдські цінності, позитивне ставлення до навчання; розвивати логічне мислення.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: компютери, фізична карта півкуль, атласи, довідники, підручники, логічні опорні схеми.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
1. Бесіда.
1. Що таке повітря? Назвати склад повітря.
2. Яку будову має атмосфера? Дати характеристику основним шарам атмосфери.
3. З якою метою вивчають атмосферу?
2. Тест на компютерах.
Тропосфера                            1                           
Стратосфера                           2
Атмосфера                              3
Верхні шари атмосфери        4
1. Як називається повітряна оболонка Землі?
2. Як називається шар атмосфери, що досягає висоти 50 км?
3. У якому шарі атмосфери повітря дуже розріджене і майже відсутнє?
4. У верхній частині якої оболонки температура повітря коливається від -45° до -55 °С?
5. Верхня межа якого шару атмосфери лежить на висоті від 8-9 км до 18 км?
6. У якій оболонці атмосфери зосереджується майже вся водяна пара?
7. У якій атмосферній оболонці температура повітря коливається відповідно до змін пір року?
8. Де формуються полярні сяйва?
9. У якій оболонці відбувається зниження температури на 6 °С з підняттям угору на 1 км?
10. Як називається частина атмосфери, у якій проживає людина?
Відповіді: 3, 2, 4, 1, 1, 1, 1, 4,1, 1.

III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Бесіда
1. Як відбувається нагрівання повітря?
2. Чи змінюється температура повітря з висотою?
3. Чи змінюється висота Сонця протягом доби, року?
4. Для людей яких професій потрібні знання про температуру повітря?
    Учні підходять до висновку про необхідність вивчення матеріалу за темою уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу
      Повітря тропосфери, пропускаючи крізь себе сонячне проміння, майже не нагрівається. Потрапляючи на земну поверхню, сонячне  проміння нагріває її, а вже від Землі нагрівається повітря тропосфери: чим ближче до земної поверхні, тим тепліше, чим далі від неї, воно холодніше.
З підняттям угору температура знижується. Це ми вивчили з вами на минулому уроці.
1. Бесіда.
   1. На скільки градусів знижується температура повітря з підняттям угору?
2. Виконання усних завдань в трьох групах учнів.
    2.1. Чому дорівнює температура повітря на висотах 7000 м, 5000 м, 3000 м, 1000м, 300 м, якщо біля поверхні Землі вона складає 0 °С?
    2.2.  Чому дорівнює температура повітря на висотах 6000 м, 4000 м, 2000 м, 1000м, 200 м, якщо біля поверхні Землі вона складає + 10 °С?
  2.3. Чому дорівнює температура повітря на вершинах  Кордільєр,  Анд, Атласу, Альп, якщо біля поверхні Землі вона складає - 10 °С?
      Земна поверхня частково відбиває сонячне випромінювання, а частково поглинає його. За рахунок поглинутої сонячної енергії земна поверхня нагрівається. Кількість енергії, яка надходить до земної поверхні, залежить від висоти Сонця. Чим більша висота Сонця, тим більша кількість сонячного тепла надходить на земну поверхню.
3.  Робота з сенканами, які приготували учні дома.
4. Робота в парах  зі слайдами презентації.
 Бесіда.
1. Визначити висоту Сонця на екваторі і в помірних широтах.
2. Скільком градусам відповідає найбільша висота Сонця?
3. Чи може у помірних широтах кут падіння сонячних променів становити 90°?
4. О якій порі року у Північній півкулі найбільший кут падіння сонячних променів?
5. Як змінюється довжина тіні протягом року?
6. Чому кут падіння сонячних променів змінюється?
Протягом року земна поверхня нагрівається нерівномірно. Тому змінюється і температура повітря.  Влітку в полудень Сонце займає найвище положення над горизонтом. У цей період — найдовші дні, тому температура повітря найвища. На всіх широтах за безхмарної погоди найнижчою є температура повітря перед сходом Сонця, а найвищою — через 2-3 години пополудні.
Питання. Як ви думаєте, чому? (Повітря нагрівається в основному від поверхні, а нагріваючись — розширюється і піднімається. На його місце приходить холодніше повітря, яке також нагрівається. У результаті постійного перемішування тепло поширюється на більшу висоту. Після полудня в повітря продовжує надходити тепло від нагрітої поверхні ще протягом 2 год. Потім поверхня поступово охолоджується, і відповідно знижується температура повітря. Уночі вона найхолодніша)
Робота з кліматичною картою.
 Сильний учень самостійно працює з  кліматичною картою, вивчає її легенду, самостійно читає зміст.
Робота з календарем погоди.
Інші учні готують календар погоди за минулий місяць до використання під час виконання географічного практикуму найближчим часом на уроці.  
Біля дошки з календарем погоди працюють троє учнів, з них перший робить як і щомісяця, розу вітрів, другий- обраховує середню температуру місяця, третій – переважаючу хмарність і переважаючий вітер.
Обговорення виконаних на дошці завдань.
Прийом «Знаю – хочу дізнатись – дізнався». Учень, який читав кліматичну карту самостійно, пояснює товаришам що можна дізнатися з кліматичної карти, підготовлену заздалегідь на звороті класної дошки таблицю 1.
Бесіда.  
Як на карті позначаються найвища і найнижча температури повітря?
Завдання 1.
Визначити найвищу і найнижчу температури повітря для с.Морочне в грудні місяці.
Завдання 2. Робота з підготовленим сенканом.
Амплітуда.
Добова, місячна.
Визначається, показує, залежить.
Різницю між найвищою і найнижчою температурою протягом доби називається добовою амплітудою коливань температури.
Завдання 3 Географічний практикум.
3.1 Визначити амплітуду температур: максимальна +17 °С, мінімальна —  +2 °С.
Обчисліть середню добову температуру:
1 год
6 год
12 год
21 год
-5 °С
-6 °С
+ 1 °С
-2 °С

4.  Робота в парах  зі слайдами презентації, в ході- пояснення вчителя.    
Температуру повітря вимірюють на метеостанціях кожні 3 год. За результатами вимірювань обчислюють середню добову температуру (середнє арифметичне). За даними средньодобових температур знаходять середньомісячні температури.

V. Закріплення нових знань, умінь, навичок
Завдання 1. Використовуючи дані довідникаГ.Д. , поясніть графіки ходу температури за добу, місяць, рік.

VІ. Підсумок уроку
Прийом «Проблемне питання».
Від яких ще причин, крім кута падіння сонячних променів, залежить температура повітря певної території?
Прийом «РМІ –плюс- мінус –цікаво».
На добовий хід температури впливає рельєф місцевості. Наприклад, у долини завжди опускається холодне повітря зі схилів.
Зі збільшенням хмарності добова амплітуда зменшується, а зі зменшенням хмарності — збільшується.
Розрізняють чотири типи річного розподілу температури: екваторіальний, тропічний, помірний, полярний.

VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний параграф у підручнику.
2. Використовуючи дані календаря погоди, накреслити графік ходу температур за один із місяців.
3. Окремі учні готують повідомлення про теплові пояси на Землі (випереджальне завдання).

4. Бажаючі учні готують тематичні сенкани.

Немає коментарів:

Дописати коментар