Урок. Структури населення: статева, вікова, расова, етнічна і релігійна.

Тема уроку
Структури населення: статева, вікова, расова, етнічна і релігійна

Мета: поновити й розширити знання учнів про структури населення в Україні, навчити характеризувати структури населення Землі, читати статево-вікові піраміди;
удосконалювати вміння самостійно здобувати знання, використовуючи матеріали мережі Інтернет, мультимедійні підручники та електронні атласи, інші джерела географічної інформації,  
розвивати творчі та дослідницькі здібності учнів, розвивати вміння коректно вести дискусію, виховувати почуття толерантності, поваги до представників інших рас, народів, конфесій, повагу до Конституції України, виховувати громадянську активність.
Учні знатимуть: структури населення, їх якісну та кількісну характеристику.
Учні вмітимуть: характеризувати статево-вікову, сімейну, расову, етнічну і релігійну структури населення, давати прогнози щодо їх зміни; читати, будувати статево-вікові піраміди.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу (за Онищуком В.А); особистісно зорієнтований урок (за Фасолею А.М.).
Обладнання:  Коституція України, політична карта світу, географічні атласи для 10 класу, компютери (один на двох учнів), на яких інстальовані мультимедійні підручники та електронні атласи з географії.
Основні поняття: статево-вікова, расова, етнічна  і  релігійна структури населення, раса, народ, старіння нації.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
І.  Організація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя.  Люди – найдорогоцінніший скарб кожної  країни. Від їхнього інтелекту, від їхньої праці залежить доля кожної держави.
Ми сьогодні продовжуємо вивчати про населення Землі, зокрема тема уроку  «Структури населення :  статево-вікова, расова, етнічна  і  релігійна».
Прошу відкрити на ПК документ «Блок 2  Структури населення»,слайд 1.

ІІ.  Актуалізація опорних знань
Слово вчителя. Прошу відкрити в тій же презентації слайд 2. Перед вами перелік вже відомих вам основних понять і термінів з географії.
Бліц – опитування . Кожен учень дає визначення одного поняття на вибір: населення, демографія, народжуваність, смертність, природний приріст, відтворення, кількість, розселення, густота, міграції, раса, народ, демографічний вибух, демографічна криза, демографічний перехід, демографічна політика .

ІІІ.  Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Слово вчителя. Прошу відкрити в тій же  презентації слайд 3. Цілі й завдання уроку: Поновити й доповнити знання учнів про структури населення в сучасній соціальній географії, виконати випереджувальні завдання на наступні чотири уроки.
 удосконалювати вміння самостійно здобувати знання, використовуючи матеріали мережі Інтернет, мультимедійні підручники та електронні атласи, інші джерела географічної інформації,
розвивати творчі та дослідницькі здібності учнів, виховувати почуття толерантності, поваги до представників інших рас, народів, конфесій, повагу до Конституції України.
Слово вчителя. Прошу відкрити  слайд 4.
Бесіда
Запитання до класу: 1 Чий портрет зображено перед вами?
2 Як пов’язані між собою ім’я Миколи Миколайовича Миклухо-Маклая  та тема сьогоднішнього нашого уроку?
Слово вчителя. Зачитую статті Конституції України, де закріплено рівність усіх етносів  перед законом.

ІV.  Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя.  Прошу відкрити наступні слайди, на яких розміщені завдання для кожної окремої пари учнів. Щоб виконати їх, ви повинні максимально використати електронні джерела географічної інформації, інші джерела, в тому числі й консультацію вчителя. Ці завдання є випереджувальними на наступні чотири уроки, на яких ви, кожні дві  пари, буде працювати демографами-дослідниками з тієї чи іншої теми.
  Сьогодні ви будете виконувати ці завдання на комп’ютері, в зошитах, на контурних картах, на окремих листках, але потрібно намагатись виконати їх максимально правильно, чітко, щоб на наступних уроках могти використати ці нотатки для пояснення матеріалу для однокласників.

Самостійне вивчення нового матеріалу в парах.
Завдання для пари  № 1
1. Проаналізуйте карту світу Статева структура населення.
2. Дати визначення понять: «сім я», «шлюбність», «розлучення», «шлюбний вік», «види шлюбу», «моногамні сім ї», «полігамні сім ї», «одностатеві шлюби».
3. Позначте на контурній карті країни, де узаконені полігамні сім ї, та країни, де узаконені одностатеві шлюби.
4. Виразіть ваше відношення до існування полігамних сімей. Обгрунтуйте власну точку зору.
Завдання для пар  № 2
1. Проаналізуйте карту світу «Вікова структура населення».
2. Складіть секторну діаграму вікового складу населення трьох країн, які мають різний тип відтворення населення.
3.  Дати визначення понять: «сім я», «шлюбність», «розлучення», «шлюбний вік», «вікові групи», «старіння нації», «тривалість життя»
4. Виразіть ваше відношення до існування одностатевих шлюбів. Обгрунтуйте власну точку зору.
Завдання для пар  № 3
1. Проаналізуйте карту світу Расова структура населення.
2. Дати визначення понять: «людські раси», «расова структура», «змішані шлюби», «метиси», «мулати», «самбо».
3. Як впивають на расову структуру населення світу змішані шлюби?
4. Складіть секторну діаграму расового складу населення трьох країн, які розміщені на різних континентах.
Завдання для пар  № 4
1. Проаналізуйте карту світу Етнічний склад населення.
2. Дати визначення понять: «людські раси», «расова структура», «етнос», «плем я», «народність», «нація», «народ».
3. Чи впливають на етнічну структуру населення світу змішані шлюби?
4. Позначте на контурній карті  5-7 однонаціональних країн, 5-7 двонаціональних та стільки ж багатонаціональних країн.
Завдання для пар  № 5
1. Проаналізуйте карту світу Релігійний склад населення.
2. Дати визначення понять: «світові релігії», «національні релігії», «родоплемінні релігії».
3. Наведіть приклади впливу релігії на природний і механічний рух населення».
4. Позначте на контурній карті  5-7 християнських країн, 5-7 ісламських та стільки ж будистських країн.

V. Домашнє завдання
Слово вчителя. Прошу відкрити в тій же презентації  слайд 10 і записати завдання додому:
1. Ознайомитись з тематичним матеріалом в параграфах 26- 28 в підручнику географія для 10 класу (профільний рівень).
2. Індивідуальні домашні завдання: Підготуватись до пояснення теми «Статево-вікова структура світу» парам № 1,3,5 з демонстрацією наочних матеріалів; парам 2,4,6 підготувати тематичні сенкани.

VІ.  Узагальнення вивченого матеріалу.
1. Пропоную учням самим сформулювати висновок з вивченого в ході уроку.

2. Перегляд наступних тематичних слайдів «Народи світу».

Немає коментарів:

Дописати коментар