Умови ґрунтоутворення, основні генетичні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Урок

Тема уроку
Умови ґрунтоутворення, основні генетичні типи ґрунтів, закономірності їх поширення
Мета:  забезпечити знання  учнів про ґрунт як особливе природне утворення, сприяти формуванню знань учнів про основні чинники ґрунтоутворення; генетичні типи ґрунтів та закономірності їх поши­рення на території України; сприяти формуванню навичок мислення високого рівня вміння аналізувати, синтезувати, оцінювати, робити висновки; продовжувати формувати практичні навички роботи з мультимедійними й карто­графічними матеріалами, навички роботи з сенканами; здійснювати екологічне виховання школярів.
Учні знатимуть: види  ґрунтів та їх поширення на території України.
Учні вмітимуть: характеризувати фізико-географічні умови ґрунтоутворення; складати власні тематичні сенкани, читати підготовлені вчителем, однокласниками сенкани.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу (за Онищуком В.А); особистісно зорієнтований урок (за Фасолею А.М.).
Обладнання: настінна карта ґрунтів України, атлас, мультимедійний підручник, підручник.
Опорні та базові поняття: ґрунтотвірні чинники, ґрунти, гумус, ґрунтові горизонти, ґрунтовий профіль, гумусовий горизонт, горизонт вимивання, горизонт вмивання, родючість ґрунту, родючість, типи ґрунтів, меліорація.
Методи, прийоми, види, форми роботи: бесіда, робота з фізичними та контурними картами, робота з зошитом, перегляд мультимедійного підручника; мозковий штурм, листаємо файли пам'яті, асоціативний кущ, AGO, картографічна лабораторія, словничок, сенкан, проблемне питання, читання з розмітками INSERT, творча лабораторія.

ХІД УРОКУ
Стадія виклику
I. Мотиваційний етап.
Прийом «Мозковий штурм»
Чому важливі для людини  знання про ґрунти?

ІІ. Актуалізація знань.
1. Прийом «Листаємо файли пам'яті».
Учні пригадують, що відомо для них про ґрунти з попередніх уроків природознавства 5-6 класів, уроків географії 6-7 класів.

ІІІ.  Цілевизначення  та планування.
1. Прийом «Асоціативний кущ» ; в центрі- слово урожай.
Діти працюють в парах.
2. Прийом «AGO» (Aims, Goals and Objectives) – цілі, спрямування, завдання
 Учні мають поставити  перед собою  почуті з уст вчителя такі питання -цілі:
„Яка мета мого навчання сьогодні?”,
„Який результат я хочу одержати наприкінці уроку?”.

3. Прийом «Сенкан».
   Складання сенканів на основі раніше здобутих знань.

Стадія осмислення.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.      Перегляд мультимедійного підручника.
2.      Запис у зошит основних понять та термінів по темі або складання сенканів.
3.      Прийом «Проблемне питання»
- Які чинники, на Вашу думку, впливають на процеси ґрунтотво­рення?
- Подумайте, чи виключно вміст гумусу визначає родючість ґрунту.
- Що таке родючість ґрунту? Від чого залежить родючість ґрунту?
4. Прийом «Читання з розмітками INSERT»
Робота в малих творчих групах.
За п’ять хвилин необхідно прочитати текст у довіднику Довганя, підготувати характеристики основних чинників ґрунтоутворення: материнської породи, елементів клімату, рослинних та тваринних організмів, рельєфу території, геологічного віку території та записати результати роботи в таблицю.
V
+
-
?
 Я це знав (ла)
Нове,
цікаве для мене
Я думав (ла) інакше
Незрозуміле, потрібно розібратись 






 5. Прийом «Проблемне питання»
1. Чи завжди були ґрунти на Землі? В який геологічний період за­вершився процес формування основних типів ґрунтів?
2. Які з охарактеризованих чинників є вирішальними у формуванні ґрунтів? Чому?
6. Прийом «Картографічна лабораторія»
Знайомство з картою ґрунтів України.
6. Прийом «Творча лабораторія» (робота з підручником)
Складання короткої характеристики основних типів ґрунтів України.

Стадія рефлексії.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Чим відрізняються ґрунти один від одного?
2. Яким законам підпорядковане розміщення головних типів ґрунтів на Землі? Хто з географів вперше встановив ці закономірності?
3. Назвіть основні типи ґрунтів України.
VI. Підсумки уроку
1.      Оцінювання роботи учнів на уроці.
2.      Продовжити речення «Я сьогодні дізнався ...»
3.      Продовжити речення «Я на наступному уроці хотів би  ...»
VII. Домашнє завдання
1.      Опрацюйте текст підручника.
2.      Зробіть малюнки ґрунтових профілів основних типів ґрунтів України.
3.      Робота з сенканами.

Немає коментарів:

Дописати коментар