Атмосфера, її склад та будова. Урок

Тема
Атмосфера,  її склад та будова

 Мета: сформувати знання учнів про атмосферу, дати уявлення про її будову і склад; показати значення атмосфери для людини та необхідність її охорони; розвивати практичні навички характеристики шарів атмосфери; учити готувати повідомлення, короткі виступи, висловлювати власну думку, толерантно ставитись до виступаючих, працювати з ЛОСами, таблицями, схемами, заповнювати таблиці; показати, як відбувалися дослідження атмосфери; виховувати бережливе ставлення до стану повітря.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: компютери, підручники, довідники, атласи .

ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
Чи знаєте ви, що люди нашої планети живуть на дні океану? Ні, не океану у звичному розумінні, а «океану» повітряного, який турботливо та надійно з усіх боків оточує Землю. І хоча цей «океан» невидимий, значення його величезне, адже саме завдяки йому існує життя на нашій планеті.
Цей повітряний океан, непізнаний і загадковий, завжди надив людину. З давніх-давен, схиляючись перед стихіями неба, людина створювала міфи та легенди про всесильних і могутніх богів, що керували блискавками та вітрами, дощами та снігопадами. Але в усі часи людина мріяла піднятися в небо. Зразком для наслідування були птахи. Але всі намагання підкорити повітряний океан за допомогою літального апарату з крилами, що махають, виявлялися безуспішними. Люди завжди прагнули піднятися до небес. Одні хотіли літати, як птахи, інші — побачити, що діється в небесах.
— Пригадайте міф про скульптора Дедала з Афін та його сина Ікара.

 III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.
Ми починаємо вивчати оболонку, в якій живуть організми, формуються погодні явища. Називають її «кухнею погоди», «бронею всього живого». Це повітряна оболонка, або атмосфера. Вона оточує Землю і обертається разом з нею. Це найменш щільна оболонка нашої планети, яка утримується біля її поверхні силою тяжіння. Це атмосфера – повітряна оболонка Землі.
Яке значення має атмосфера?
Атмосфера має велике значення: вона розсіює сонячне проміння, в результаті чого воно не так сильно нагріває вдень поверхню Землі, а вночі атмосфера не дає Землі швидко охолоджуватися і, як ковдра, утримує тепло. Атмосфера — броня планети. Сотні метеоритів не долітають до Землі, згоряючи в атмосфері. Особливо це видно зоряної літньої ночі. В народі метеорити, що згорають у повітрі, називають падаючими зорями. В атмосфері утворюються хмари. Нижні шари її перебувають у русі, утворюючи вітер, який переносить хмари на сотні кілометрів від місця їх виникнення. Люди помітили, що одні атмосферні явища віщують похмуру і дощову погоду, інші, навпаки, ясну і сонячну. Ось чому з давніх часів вивченню атмосфери, особливо її нижніх шарів, надають величезного значення.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Шари атмосфери
Висота, км
Характеристика
Тропосфера
8-10 (полярні широти);  16-18(приекваторіальні)
Міститься понад 80 % маси повітря атмосфери, близько 90 % усієї водяної пари; температура знижується на 6° кожні 1000 м
Стратосфера


Мезосфера


Термосфера



1. Робота в парах на компютері.  Вирішення проблеми «Ідеал».
2. Робота індивідуальна зі слайдом презентації «Будова атмосфери».
 За  малюнком  у довіднику «Будова атмосфери», однойменним слайдом презентації, текстом підручника  дати характеристику шарів атмосфери, заповнити таблицю:
 3. Бесіда. Як у дійсності змінюється температура атмосфери з висотою?
У книзі шведської письменниці С. Лагерлеф «Чудова подорож Нільса з дикими гусьми» розповідається про нерозумного Троля, який вирішив побудувати дім поближче до Сонця — хай воно мене гріє. I Троль узявся до роботи. Він збирав каміння, складав у купу. Невдовзі гора каміння піднялася до самих хмар.
— Ну, тепер вистачить! — сказав Троль. Тепер я побудую будинок на вершині цієї гори. Буду жити біля самого Сонця і не замерзну. I Троль поліз угору. Але що таке? Чим вище лізе, тим холодніше стає. Дістався до вершини. «Ну,— думає,— звідси Сонце зовсім близько». А в самого зуб на зуб не попадає. Троль був упертий, і коли йому щось у голову западе — нічим не виб’єш. Вирішив на горі будувати дім — і побудував. Сонце ніби близько, а холод усе одно до кісток проймає. Так нерозумний Троль і замерз. Чому замерз Троль?
4. Робота індивідуальна  зі слайдом презентації «Зміна температури повітря з висотою в атмосфері».
5. Робота в парах. Розв язування задач.
5.1. Яка температура повітря на вершині Карпат, якщо біля підніжжя Говерли  температура повітря становить +20 градусів Цельсія.
5.2. Яка температура повітря на вершині Криму, якщо біля підніжжя гори Роман-Кош  температура повітря становить +25 градусів Цельсія.
5.3. Розвязування аналогічних задач, розміщених на слайді презентації.
Атмосфера — це об’єкт вивчення метеорології, кліматології, астрономії, синоптичної метеорології.
Тема «Атмосфера» вміщує багато географічних понять і термінів, якими необхідно володіти. Тому нам слід застосовувати такий робочий прийом як сенкан, з яким ми вже неодноразово працювали.

V. Закріплення нових знань, умінь і навичок
1.  Робота з підручником й довідником. Прийом «Сенкан».
2. Робота з роздатковими картками, які вміщують задачі зі схематичними умовами.

 VI. Підсумок уроку
 Прийом «Лист по колу».

VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. На вибір учня.
2.1. Схематично відобразити будову атмосфери і основні її якості.
2.2. Скласти сенкани за вивченою темою або випереджувальні за темою  «Атмосфера».
2.3.  Пояснити зміст написаного, обґрунтувавши знаннями з теми «Атмосфера».
 У жарких поясах нерідко зводять кімнати заввишки аж у два поверхи. Водночас на Крайній Півночі національне житло, навпаки, прагнуть зробити зовсім низенькими, близько 2 м.
З якими особливостями  циркуляції повітря пов’язані такі традиції архітектури?
2.4.  Пояснити зміст написаного, обґрунтувавши знаннями з теми «Атмосфера».
Ось як описує Гавайські острови Марк Твен в оповіданні «Сандвічеві острови»: «Тамтешній клімат – чиста розкіш: на рівні моря зроду не буває ані холоду, ані справжньої спеки… Але ви можете влаштувати собі клімат за смаком, і то з ось якої причини: всі вісім залюдлених островів – просто гори, що здіймаються серед моря… Так-от, ви берете термометр і позначаєте на ньому, де в би хотіли, щоб навіки застиг ртутний стовпчик (з відхиленням не більше двадцяти градусів), якщо ваш вибір упав на 28 °С в тіні… то ставте своє житло внизу… на викоті чи на рівному місці при самому березі, і нема нічого певнішого на світі, як те, що ви матимете жадану температуру. Якраз такий клімат у Гонолулу… Якщо ви обрали собі середню температуру 21 °С, будуйтеся десь на схилі гори, метрів 120-150 м над рівнем моря. Якщо позначили 13-16 °С, підніміться на 450м вище. Якщо ви бажаєте зимової погоди, піднімайтеся вгору і слідкуйте за ртуттю. Якщо ж ви бажаєте снігу й криги на віки вічні, побудуйте на вершині гори Мауна-Кеа, понад 4800 м у бік неба. Ніде у світі ви не знайдете стільки кліматів, зібраних докупи, як на Сандвічевих островах».
Знайдіть на карті Гавайські острови. Поясніть, чи й справді тут можлива така різноманітність кліматів.
           
VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Схематично відобразити будову атмосфери і основні її якості.


Немає коментарів:

Дописати коментар